Sunday, April 26, 2015

A part of a larger study. Published in the 2013 October issue of the Philological Studies , a


A part of a larger study. Published in the 2013 October issue of the Philological Studies , a Slavistic Journal in the field of humanities (Perm, Skopje, Zagreb, Ljubljana).  Indexed and archived in an online library of CEEOL, RINC and Hamster. Click here to read the article.  Article library reference No. 821.112.2(436).09 Posted here on the 3rd of July, 2013, on the occasion of Kafka's 130 birthday anniversary. All paintings green kitchen stories in this post courtesy green kitchen stories and cc of Andrej Petrov (b.2003).
Franz green kitchen stories Kafka, humor, green kitchen stories Walter Benjamin, Deleuze and Guattari, David Foster Wallace; Sigmund Freud; miniaturization, animalism, asceticism, children, food, knife, machine; Charlie Chaplin, Benito Mussolini.
The most persistent green kitchen stories reading of Kafka’s work identifies Kafka as an author of intimism (the Freudian nuclear family), nihilism (everything eventually amounts to the impossible exits from the unidentifiable and unfair Law), and pessimism. green kitchen stories The study Kafka, the Humorist proposes that Kafka should be read as a humorist, for at least two reasons. 1) Kafka distanced himself from the bitter mode which dominated the 20 th century interpretations of his work as pessimistic. The most amusing passages in Max Brod’s biography of Kafka are devoted to describing the humorous, clownish mode in which Kafka read parts of his novel Trial to the audience at Brod’s literary meetings in Prague, and the audience responds with an “unrestricted laughing”; 2) Reading Kafka as a humorist, rather than a pessimist, actually has a longer and also a more credible tradition.
As early as 1934, Walter Benjamin in his study Kafka suggested jesting as the most adequate approach to Kafka’s work. Deleuze and Guattari following Benjamin's advice in their 1975’s book Kafka  spoke about “a very joyful laughter” in Kafka, but also noted that this mode passed mainly unrecognized by Kafka's critics. Finally, David Foster Wallace in his review Laughing with Kafka from 1998 writes about the complexity of Kafka’s funniness, claiming that his humor has a “heroically sane” quality. The study Kafka, the Humorist  tests the directions given by Benjamin, Deleuze green kitchen stories and Guattari and Wallace, and tries to interpret the humor with regard to some of Kafka’s more frequent topics: animalism, miniaturization, asceticism; but also: children, food, knife, machines, green kitchen stories to Kafka’s portraits of some of the more notorious figures of his time (among others, his commentaries about Charlie Chaplin and Benito green kitchen stories Mussolini, which strike the reader with their unusual similarity).  
Иднината ги исполнува соништата на минатото; тоа го гледаме на примерот на Кафка -  целиот живот градел судница, а самиот постхумно влегол во неа. Пред неколку месеци, во октомври 2012 година судот во Тел Авив пресуди дека книжевната оставштина на Франц Кафка станува сопственост на Националната библиотека во Ерусалим. Тоа беше конечната, цинична завршница green kitchen stories на едно долго и мачно патување на грандиозниот автор на 20 век кој сиот свој живот го посвети на проучување на безвоздушниот простор на судниците. Како се случи Кафка да заврши токму таму кадешто го смести најголем дел од својот опус - на суд?
Како што е познато, Кафка објавил многу малку во својот живот. Откако пред смртта уништил најголем дел од своето творештво, останатите ракописи му ги предал на пријателот Макс Брод со една јасна инструкција: да ги уништи по неговата смрт. Наместо да го исполни заветот, Макс Брод ги сочувал ракописите и помеѓу 1925 и 1927 најнапред ги објавил романите Процес, Замок и Америка , а во 1935 и собрани дела на Кафка. Кога со преселил во Палестина во 1939 година, Брод со себе го зел остатокот од ракописите и таму ги чувал се’ до својата смрт во 1968 година. По смртта на Брод, ракописите ги наследува неговата секретарка и љубовница Естер Хофе, која во 1988 на јавно наддавање го продава green kitchen stories ракописот на Процес green kitchen stories за два милиони долари. Тогаш е веќе јасно дека Кафка не е само култен автор на современата цивилизација, туку и лукративна стока на пазарот. Естер умира во 2007 година, а десетиците илјадници страници ракописи на Кафка се депонирани во приватни сефови во банките во Тел Авив и во Цирих. Нив ги наследуваат нејзините две ќерки Ева и Рут, кои во 2007 година ги понудуваат на јавно наддавање, а цената ја воспоставуваат според простата равенка: сите текстови на Кафка ќе имаат иста пазарна вредност, а цената по ракопис ќе се одредува според тежината на кутиите. Тоа значи дека наддавачот green kitchen stories што ќе понуди најмногу пари по килограм ракопис, ќе стане новиот сопственик на Кафка! Апсурдната завршница на најбрилијантниот современ опишувач на апсурдот е двојна. Пред пет години на пазарот на стоки беше понуден килограм Кафка за најбогатиот наддавач, а истовремено во битката за посед над Кафка набрзо се вклучи и државата Израел green kitchen stories со барање Кафка да биде третиран како наследство green kitchen stories на еврејскиот народ. Проблемати

No comments:

Post a Comment